Wat wordt het nu ... JD?!!! Een XV-02?

Zoals ik al in mijn vorige bericht aangaf ben ik aan het (her) orienteren  op de RC rijden. Met andere woorden in conclaaf over hoe ik verder wil gaan hiermee. Gaat het RC rijden dezelfde proporties aannemen als 5 jaar terug of wordt het toch iets anders. Wat ik leuk zou vnden om het rijden samen met anderen te doen. Dat mag in een wedstrijd vorm zijn maar het hoeft niet.  Dit mag een Rally/ Gymkana, of een onroad variant zijn. . Off road rijden daar heb ik niet zoveel mee dus dat wordt niet wat. 

Als ik dan naar RC Rally en Gymkhana met een RC auto dat lijkt me erg leuk en ook wel uitdagend. Heb op Youtube naar fragmenten gekeken waar men achter een rijdende RC auto aanloopt, weet niet of ik voor een dergelijke variant zou kiezen. Een soort van uitgezet rally circuit zou denk ik wel gaaf zijn. Zou Rallycross dan iets zijn om met RC autos te doen. Hmmm daar moet ik maar eens over nadenken!  

Rally rijden binnen de RC wereld is niet nieuw. Tamiya kwam in begin jaren 80 ( van de vorige eeuw alweer, ik ben echt aan het worden) al met Rally versies. Als ik terugkijk was de eerste rally variant de Renault 5 Turbo, hoewel ik vermoed dat het chassis niet echt geschikt was voor ruig terrein. Na de Renault 5 kwam al snel het Quatro chassis waar je met een Audi of een met een Opel ook op ongelijk terrein kon rijden en was er al meer sprake van rally rijden met een RC auto. 

Zo heeft Tamiya door de jaren heen verschillende chassis gehad waar je ook voor het rally rijden goed mee uit de voeten kon. Denk ook nog aan het 959 chassis met de beroemde porsche 959 en de Toyota Celica. Daarna kwamen de  TA-01, TA-02, de en later de TL-01 en de TB-01 allemaal met verschillende rally uitvoeringen. Voor ik alle types van Tamiya ga opnoemen wil ik een bruggetje maken naar de huidige generatie type chassis. Hier denk ik aan de TT--02, de XV-01 en de XV-02. Deze laatste versies zijn speciaal gemaakt voor het echte RC rally werk. De XV-01 kwam uit in 2012 en het XV-02 chassis in 2022 dus tien jaar later. 

Over de XV-02 gesproken ...Tamiya komt eind van deze maand  (augustus 2023) met  de tweede XV-02 variant namelijk de XV-02 RS Pro versie, Dit is dan de on-road variant  van het XV-02 rally chassis en heeft daar ook de nodige updates voor gehad. De damperstays zijn aangepast, kortere dampers zijn aangepast voor on-road rijden en een versterkte chassisplaat.

Moet zeggen dit chassis is wel anders maar ziet er zeker goed uit! Zeker interessant voor mijn zoektocht. Dat geld trouwens ook voor de XV-02 Pro zelf trouwens! Wat ik vooral leuk vind is dat het anders is de mainstream RC auto. Daarom vond ik de TA-07 ook een mooi chassis. Dat chassis reed echt super goed.  Hoe gaaf zou het zijn om met het XV-02RS chassis mee te doen aan de Tamiya Cup. 

Voorlopig blijf ik nog even rijden met de TT-01R Type E en geniet van het rijden en dat doe ik ook nog steeds hoor! 


Tamiya XV-02RS Pro





Reacties